Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
8 november 2017

'Ik schep niet graag op over mijn cijfers'

Een Citoscore van 548 (van de 550) punten, 10 vakken in plaats van 8 en een IQ van 138. Roos (14) kwam er op haar vijfde achter dat ze hoogbegaafd is: “Op school doe ik een combinatie van twee profielen, plus twee draaideurvakken; filosofie en geschiedenis. Gewoon, omdat ik dat interessant vind.”

“In groep drie hield ik al heel veel van lezen en rekenen, terwijl mijn leeftijdsgenootjes eigenlijk alleen maar op het plein wilden spelen. Dat viel best wel op, dus hebben mijn ouders mij meegenomen naar een mevrouw die mijn IQ ging meten. Met haar ging ik allemaal puzzels doen en teksten lezen en uiteindelijk kwam daaruit dat ik een IQ van 138 heb, terwijl het gemiddelde in Nederland ongeveer 100 is.”

“Toen ik dat wist heb ik mij wel even anders gevoeld dan mijn leeftijdsgenootjes, maar het zorgde er ook voor dat ik meer uitdaging kreeg op school. In mijn eigen tempo werkte ik door met de stof en ik deed daarnaast ook nog levelwerk (extra leerwerk). In groep 5 zat ik met taal al op het niveau van eind groep 7. De school waarop ik zat wilde dat ik daarom nog een klas oversloeg, ik had groep 2 ook al overgeslagen, maar dat wilden mijn ouders niet. Ze wilden graag dat ik bij leeftijdsgenootjes in de klas bleef en eigenlijk wilde ik dat zelf ook wel. Samen met mijn broertje en zusje ben ik toen van school veranderd.”

“Op die school kon ik in de plusklas komen. In groep 6 kregen we projectmappen met onderwerpen waar we ons in gingen verdiepen. Vooral de mappen over geschiedenis vond ik heel interessant. In groep 7 en 8 leerden we filosoferen, debatteren, we moesten zelfs een keer een speurtocht organiseren voor onze klas. Ik was niet de enige die in de plusklas zat, dus ik voelde mij ook niet anders. In groep 7 heb ik de drempeltoets gemaakt, en die helemaal verpest. Ik haalde niet eens havoniveau. Mijn leraren zeiden tegen mij: ‘we maken een vliegtuigje van’. Op mijn CITO in groep acht haalde ik 548 punten en daarmee mocht ik naar vwo.”

Ik verpestte mijn drempeltoets, maar mijn leraren zeiden: maak er maar een vliegtuigje van

“De middelbare school is anders dan de basisschool. Klassen zijn meer verdeeld op niveau. Op de basisschool zit je natuurlijk in een groep met allemaal verschillende niveaus, op de middelbare val ik minder op. Ik moet echt wel iets doen en haal heus wel onvoldoendes. Ik doe wel tien vakken in plaats van acht.”

“Ik weet nog niet wat ik wil worden, maar ik wil wel iets technisch doen. Daarom heb ik voor een combinatie van de NT- en NG-profielen gekozen (natuur&techniek, natuur&gezondheid). Daar doe ik ook nog twee draaideurvakken bij, namelijk geschiedenis en filosofie, omdat ik dat hele interessante vakken vind. Duits heb ik zo snel mogelijk laten vallen, dat vind ik een vreselijke taal.”

“Ik ben niet iemand die opschept over mijn cijfers of over hoe makkelijk ik dingen kan leren. Bij geschiedenis hoef ik maar een keer een verhaal te horen en dan kan ik het vrij gedetailleerd navertellen. Natuurlijk niet alle jaartallen en achternamen, maar wel de rode lijn. Dat betekent niet dat ik niet hoef te leren. Net als mijn klasgenoten moet ik woordjes stampen en leren voor elke toets. Uiteindelijk gaat het ook niet om welke cijfers ik krijg, maar om wat ik met mijn intelligentie wil doen. Ik hoop dat ik later mensen kan helpen.”

Heb jij een mooi, ontroerend of hilarisch verhaal dat je met ons wilt delen? Stuur een mailtje naar [email protected] of WhatsApp naar het nummer 06-83673700. Vinden we tof!

Volg ons