Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
9 augustus 2017

HELP: Waarom komt er zo weinig van mijn plannen terecht?

Goede voornemens en optimistische plannen; we hebben ze allemaal. De vakantie is een tijd van stilstaan, bezinnen en plannen maken. Maar hoe kan het dat deze plannen vaak al sneuvelen voordat de vakantie überhaupt voorbij is? Geen nood! Arjan Vergeer (coauteur van 365 Dagen Succesvol) heeft dé oplossing!

Help! Waarom mislukken goede voornemens meestal?
“De belangrijkste reden dat voornemens stuklopen, is dat ze meestal niet meer dan een gedachteloos ritueel zijn in plaats van een plan waar je je met ziel en zaligheid voor wilt inzetten. De passie mist dan om jezelf een schop onder de kont te geven. Pas als je ergens aan wilt werken omdat het belangrijk voor je is – en niet omdat het weer 1 januari is – kun je echt veranderen.

Het probleem is dat voornemens vaak grote, abstracte doelen zijn die je niet zomaar bereikt. Denk aan ‘minder stress’ of ‘afvallen’. Daarmee maak je het jezelf lastig: het is veel te vaag. Onze hersenen kunnen niet goed omgaan met ‘lange termijn’: de beloning ligt te ver in de toekomst. Waarom zou je ’s winters in de kou rondjes rennen als je ook lekker op de bank Netflix kunt kijken?”

Hoe harder je werkt, hoe groter de kans dat je volhoudt?
“Dat ben je geneigd te denken, maar verrassend genoeg werkt dit averechts. Voornemens kosten moeite; zijn niet leuk. Tenminste, dat denken we, maar zolang je gelooft dat goede voornemens alleen uitkomen door discipline, hard werken en dingen doen waar je tegen opziet, heb je natuurlijk nooit zin om aan de slag te gaan. Je moet al genoeg. Bovendien is je voorraad wilskracht niet onuitputtelijk, dus wees er zuinig op. De enige manier waarop jij nieuwe gewoontes vol kunt houden, is door ze leuk te maken voor jezelf.

Stel je voor: je wilt meer bewegen, maar het lukt je niet om ’s ochtends eerder uit bed te komen om te hardlopen. Grote kans dat je je steeds vaker nog een keer omdraait als de wekker gaat. Zo strandt een voornemen dat vol goede bedoelingen genomen is. Je kunt beter onderzoeken hoe je jouw voornemen tot een aangename en kleinere stap kunt maken voor jezelf. Zie jij je hardloopschoenen als vijanden? Laat ze dan alsjeblieft links liggen. Ga lekker boksen of dansen. Je kunt je dus beter voornemen aan het einde van het jaar een sport te hebben gevonden waar jij blij van wordt.”

Het is algemeen bekend dat jongeren minder handig zijn in plannen, omdat je hersenen pas rond je vijfentwintigste zijn volgroeid. Zijn plannen bij hen eerder gedoemd te mislukken dan bij volwassenen?
“Het tegenovergestelde is juist het geval. Als je jong bent, heb je nog geen ingesleten patronen. Een volwassene van wie de goede voornemens al tien jaar zijn gestrand, vraagt zich af waarom hij het nog zou proberen. Daarentegen ben je als jongere nog niet zo vaak op je bek gegaan en heb je dus meer vertrouwen en doorzettingsvermogen om het te laten lukken!”

In zeven stappen je plannen ook écht uitvoeren

1.  Neem je niks voor …
… maar neem een besluit

Gooi je voornemens in de prullenbak. Schrijf in plaats daarvan je besluiten op. Een besluit is concreet. Je neemt je een actie voor in plaats van een resultaat. Aan jezelf voornemen 3 kilo af te vallen heb je niks, aan besluiten elke dag een kwartier te bewegen, wel. Kies iets wat je in je agenda kunt zetten, zodat het niet abstract blijft. Maak het besluit meetbaar, anders is het lucht.

2.  Besluit niet om iets niet te doen …
… maar formuleer je besluit positief

Als ik zeg, denk eens aan NIET een roze olifant, dan kun jij niets anders doen dan denken aan een roze olifant. Onze hersenen negeren het woordje ‘niet’. Als jij denkt: niet roken; dan horen je hersenen alleen ‘roken, roken, roken’. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Focus je daarom op iets wat je wél wilt doen, zoals gezond leven. 

3.  Denk niet ver vooruit …
… maar maak het praktisch

Doe vandaag iets wat je helpt om dichter bij je doel te komen. Zolang je weet waar je uit wilt komen en wat het eerste is wat je daaraan kunt doen, blijf je altijd in beweging. Zodra dat eerste kleine actiepuntje is gedaan, is er weer een volgende stap die je kunt zetten. 

4.  Doe niet je best …
... maar creëer een gewoonte

Als je ergens heel erg je best voor moet doen, is de kans dat je er uiteindelijk mee stopt, vrij groot. Laat de discipline achterwege, dat werkt gewoon niet. Leer jezelf gewoontes aan, zodat het op een gegeven moment geen moeite meer kost. Dat is duurzaam leven! 

5.  Niet alles hoeft leuk te zijn …
…. maar je kunt er wel naar streven

Dwing jezelf niet elke dag iets te doen wat je verschrikkelijk vindt, maar probeer het leuk te maken of zoek een andere manier om bij je doel te komen. Je leven hoort niet te bestaan uit dingen die je liever niet doet. 

6.  Zet een te hoog doel …
… zodat je verder komt dan je zou durven dromen

Waarom zou je naar een 8 streven in plaats van een 10? Of een 11? Of een 311? Soms moet je een onrealistisch doel stellen zodat je creatief wordt. Door niet uit te gaan van hoe de realiteit is, maar hoe zij zou kunnen zijn, kom je veel verder dan je met een laag doel ooit was gekomen. 

7.  Gouden tip!

De winnende formule om je voornemens te laten slagen, is om het samen te doen. Je belt niet elke dag iemand af met wie je hebt afgesproken om dagelijks een rondje hard te lopen. Sociale druk is een goede stok achter de deur. Alleen al het idee dat je er niet alleen voor staat, zorgt voor een hele berg goede moed.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden