Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
7 juli 2017 Reageer

“Salestechnieken gebruiken vind ik niet oneerlijk”

Giel-Jan startte samen met vriend Marco het bedrijf Flowmotive op, waarmee ze de straat op gaan om donateurs te werven voor goede doelen. BEAM voelde hem aan de tand. Straatverkopen - is dat wel christelijk? Manipuleer jij mensen niet om te doneren? Of is er een verschil tussen werken voor een christelijk doel en een seculiere partij?

Wat doen jullie precies?
Flowmotive is een christelijke salesbedrijf. Dat betekent dat we bestaan voor de christelijke organisaties. Niet dat we alleen voor christelijke organisaties werken, maar die hebben wel de eerste prioriteit. We willen werken voor organisaties die de wereld mooier maken. We willen die organisaties ondersteunen en meer impact voor hen creëren in het werk dat zij doen. Neem bijvoorbeeld WorldVision, een organisatie die zich richt op ontwikkelingshulp en zo mooie dingen doet in Gods koninkrijk. Werken voor hen geeft ons bedrijf ook meerwaarde en bestaansrecht, omdat we bijdragen aan het grote doel. Dat werk doen we samen met studenten. Zij kiezen voor een baan bij Flowmotive, allereerst wel als bijbaantje, maar zeker ook omdat het hen verdieping geeft.”

Werven voor christelijke doelen – hoe kwam je op dat idee?
“Ik ontdekte mijn salestalenten toen ik als straatverkoper voor de Telegraaf werkte. Ik vond het leuk werk, maar begon na een tijdje het hogere doel te missen. Ik kon niet helemaal achter de krant staan. Het verkopen vond ik leuk, dus heb ik dat een tijdje gedaan. Tot ik via Pepperminds ging werven voor de EO. Ik merkte direct dat dat me meer voldoening gaf en dat ik werven voor een christelijk doel veel leuker vond. Zo kwam ik op het idee om Flowmotive op te starten.”

Straatverkopen heeft wel een negatief imago - je betaalt mensen om anderen om geld te vragen. Wat vind jij daarvan?
“Daar ben ik natuurlijk niet mee eens. Als een organisatie zonder ons kan, dan ben ik daar altijd voorstander van. Veel organisaties werken daarom ook met vrijwilligers. Dat is prachtig, maar niet altijd ideaal. Vrijwilligers zijn soms niet beschikbaar en vinden het vaak lastig om om geld te vragen, nadat ze iemand enthousiast hebben gemaakt voor het doel. Daarom geven we ook trainingen aan vrijwilligers om hen te helpen iets commerciëler te worden. We leren hen, maar ook onze eigen medewerkers, om vanuit christelijke intenties de salestechnieken te gebruiken. Mensen die getraind zijn in verkopen, kunnen meer betekenen voor een goed doel. Zo zijn we de investering meer dan waard. We willen niet per se veel geld verdienen. Ons doel is om de organisaties te dienen. Daarom zijn we heel transparant in onze kosten. We vertellen onze klanten eerlijk wat we nodig hebben om ons bedrijf te kunnen blijven runnen. Ik vind het een toffe uitdaging om daar met hen over in gesprek te gaan.”

Soms schrijven ze zichzelf in om de bonus te kunnen halen.

Jullie gebruiken dus salestechnieken. Voelt dat weleens oneerlijk?
“Nee, ik vind dat niet oneerlijk. We geven mensen altijd de mogelijkheid om nee te zeggen. Onze eerste stap is ook altijd toestemming vragen of we ons verhaal mogen doen. Zo’n salesgesprek heeft verschillende fases. Na iedere fase geef je je gesprekspartner de kans om af te haken. Dat is heel spannend. Maar maakt het ook uitdagend. We vinden het belangrijk om op ethisch vlak elkaar in de ogen te kunnen blijven kijken. Dat willen we ook onze medewerkers meegeven. Soms schrijven ze zichzelf in om de bonus te kunnen halen. Dan ga ik met hen in gesprek. Zouden ze ook donateur geworden zijn als ze er niets voor terug hadden gekregen? Ik zeg altijd: ‘Wees integer naar jezelf, naar God en naar Flowmotive’. De organisatie, het goede doel, moet altijd op nummer 1 staan.”

Met verkooptechnieken kun je heel ver gaan om mensen te manipuleren. Zie je dat in het werkveld weleens gebeuren?
“Ja, absoluut. Er zijn genoeg wervers die het hart niet op de juiste plek hebben. Als je bereid bent om ten koste van alles een deal te sluiten, dan kun je salestechnieken echt gebruiken om iemand te manipuleren. Sommige verkopers hebben echt een talent om een ander goed aan te voelen en kunnen zo beter op mensen inpraten. Dat is aan de ene kant wel gevaarlijk als je dat goed kan. Maar tegelijkertijd ook tof als je dat in je hebt, dat je mensen zo enthousiast kunt maken. Ik vind het belangrijk dat onze medewerkers hun talenten niet misbruiken. Nadat we iemand hebben overtuigd om donateur te worden, willen we het gesprek ook altijd even terugkoppelen. Satisfaction noemen we dat. Dan checken we of ze blij zijn met hun keuze, zodat ze bijvoorbeeld niet thuiskomen met een welkomstcadeau van de EO en dat ze denken: wat heb ik nu gedaan? Ik deed het alleen voor die Zebra-tas.”

We zijn nu wel heel erg met geld bezig en dan brengen we dat bij God.

Je bent in je werk dus iedere dag met geld en targets bezig. Vind je dat weleens lastig?
Ik houd heel erg van targets en doelen stellen. Samen met Marco, mijn compagnon, heb ik het daar weleens over. Soms zeggen we tegen elkaar: we zijn nu wel heel erg met geld bezig en dan brengen we dat bij God. Dat doen we sowieso iedere week. We bidden dan voor onze medewerkers, de doelen waarvoor we werken en de integriteit waarmee we dat willen doen. Natuurlijk denken wij ook weleens: wow, we hebben geld voor een autootje erbij! Dat is handig! Of we kunnen als eigenaren net ietsje meer verdienen. Op zulke momenten gaan we altijd terug naar de basis, met de vraag: waarom zijn we het gestart?”

Wat maakt nou een christelijke straatverkoper?
“Het is een combinatie van twee dingen. Je moet een hart hebben voor Gods koninkrijk. Dat is het belangrijkste. Dat je de drijfveer is om je voor God in te zetten. Maar daarnaast moet je wel de competentie hebben om mensen te kunnen aanspreken en dat je ook commercieel durft te zijn. Dat kun je goed worden in sales op een christelijke manier. In onze team vinden we het ook belangrijk dat we teamplayers zijn en dat je de drive hebt om elkaar beter te maken. Het community-idee is ook een belangrijk aspect van Flowmotive. Marco en ik hebben het voorrecht dat we met jonge mensen kunnen werken. We zijn zelf net een tijdje student-af. Je studententijd is soms lastig omdat je veel keuzes moet maken. Wij mogen hen helpen bij het maken van die keuzes en het ontwikkelen in discipelschap.”

BEELD SUEGRAPHY

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden