Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
10 mei 2017 Reageer

Waarom worden we (on)gelukkig van eten?

Naar het verband tussen voeding en geluk wordt veel onderzoek gedaan. Je hebt vast wel eens gehoord dat je gelukkig wordt van pure chocolade. Dat willen we natuurlijk heel graag geloven, maar is het een feit of een fabel?

Men zegt wel eens ‘je bent wat je eet’ en in zekere zin is dat zo. Wanneer je altijd gezond eet, voel je je fit. Wanneer je veel snacks eet wordt je daar (doorgaans) zwaarder van. Het is bewezen dat we van bepaalde voedingsstoffen gelukkig worden. Dopamine en noradrenaline zijn de bekendste opwekkende neurotransmitters. Vooral dopamine zorgt ervoor dat je genot, welzijn en blijdschap ervaart. Wanneer je veel groente en fruit eet, blijven die zenuwcellen die dopamine beschermt door de antioxidanten die in groenvoer zitten. Toch zijn er ook studies die zeggen dat voedingsstoffen geen direct effect hebben op ons brein.

Welke voedingswaren maken ons gelukkig?

1.    Griekse yoghurt
Griekse yoghurt is een fantastische start van je dag. De yoghurtliefhebbers onder ons weten dat dit een van de lekkerste yoghurts ter wereld is - durf het maar eens met me oneens te zijn, ha! Omdat Griekse yoghurt veel calcium en een goeie dosis probiotica bevat wordt je er blijer van. Het is aangetoond dat yoghurt de activiteit van hersencellen die in verband staan met angst verminderen. 

2.    Chocolade
Chocolade is een van de bekendste gelukmakers. Behalve het genot van de smaaksensatie en de structuur van chocolade dat smelt in je mond, bevat chocolade stoffen die endorfine vrijmaken in je hersenpan. Endorfine is het gelukshormoon waar je je blij van voelt. 

3.    Amandelen
Deze wondernootjes zijn niet alleen heel gezond, ze bevatten ook de juiste aminozuren die de aanmaak van dopamine in je hersenen stimuleren.

4.    Spinazie
Vroeger leerde je al dat je als kind veel spinazie moet eten om sterk te worden. Maar ook nu je ouder bent is heel verstandig om regelmatig dit groene wondermiddel te eten. Het bevat namelijk veel vitaminen B9 en B12. Deze vitaminen verdringen gevoelens van depressiviteit.  

5.    Vis
Visjes zijn goed voor ons! Zalm, oesters en ansjovis bevatten een flinke dosis omega-3-vetzuren. Wanneer je een tekort hebt aan deze vetzuren heb je een verhoogde kans op ADHD, bipolaire stoornis, Alzheimer en een depressie. Deze vetten zitten ook in eieren.

6.    Koffie
Good ol’ coffee – YES! Het bakkie troost is voor veel mensen de vertrouwde start van de dag. Natuurlijk is een cafeïneshot fijn om wakker mee te worden en je alerter te voelen. Maar het is ook bewezen dat het drinken van koffie de kans op een depressie verlaagd. Onderzoek toont aan dat je door het drinken van twee tot drie kopjes koffie (met cafeïne) per dag 15% minder kans hebt op een depressie. Maar ga niet overdrijven. Te veel koffie is niet goed voor je omdat het een vocht-afdrijvend effect heeft op je lichaam. 

7.    Kokosnoot
Kokosnoot schijnt een van de beste gelukmakers te zijn. Kokosnoten bevatten triglyceriden, dat zijn speciale vetten die zorgen voor een betere mood en ze verbeteren de gezondheid van je hersenen. Maar dan hebben we het wel over echte pure kokosnoot. Kokos zit in veel producten verwerkt die helemaal niet goed voor je zijn en veel suiker bevatten. Let dus wel goed op!

8.    Asperges
Het is weer volop aspergeseizoen en dat komt goed uit. Asperges bevatten namelijk foliumzuur en tryptofaan. Wij zijn natuurlijk ook geen wetenschappers, maar het schijnt dat mensen met een depressie vaak een laag foliumzuurgehalte hebben. Tryptofaan zou dan weer goed zijn voor het tegengaan van stemmingswisselingen. Hoe het ook zij – wij worden alleen al gelukkig van de smaaksensatie van dit witte goud. 

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden