Icon--npo Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
27 mei 2017 Reageer

Perfectionisten worden eerder depressief?

BEAM gaat op zoek naar mogelijke oorzaken van depressie. Dingen in onze omgeving die sombere gevoelens, stress of neerslachtigheid kunnen veroorzaken. Vandaag deel 3: Perfectionisme.

Het wordt vaak als pluspunt benoemd tijdens een sollicitatiegesprek voor stage of werk: “Ik ben perfectionistisch.” Toch is er een duidelijk verschil tussen gedetailleerd werken en perfectionistisch zijn. Een verschil tussen dingen goed willen doen en dingen nooit goed genoeg kunnen doen.
Perfectionisme is namelijk niet hetzelfde als streven naar kwaliteit. Het heeft niets te maken met gezonde prestaties en groei. Bij perfectionisme is het nooit genoeg, wat als resultaat kan hebben dat een depressie ontwikkelt. Perfectionisme is schadelijk, omdat perfectie niet bestaat. Je streeft naar iets wat niet haalbaar is.

Perfectionisme is een vorm van zelfbescherming. Het is de overtuiging dat we, als we dingen perfect doen en er perfect uitzien, de pijn van verwijten, afkeuring en schaamte kunnen minimaliseren of voorkomen. Perfectionisme is een loodzwaar schild dat we met ons meeslepen vanuit de gedachte dan het ons zal beschermen, terwijl het juist datgene is wat ons ervan weerhoudt gezien te worden. 
(De kracht van kwetsbaarheid - Brené Brown)

Simpel gezegd kan een perfectionist nooit aan zijn of haar eigen (onrealistische) eisen voldoen. Dit zorgt ervoor dat je nooit echt positief naar jezelf kan kijken. Dit beeld van jezelf past precies in de cocktail die een depressie wordt genoemd.

Hoe kan je minder perfectionistisch zijn?
We sloven ons allemaal tot op een bepaalde hoogte uit voor een ander, iedereen is gevoelig voor waardering van buitenaf. Maar of jouw perfectionisme nou af en toe de kop op steekt of een allesverslindend monster is, je kunt er vanaf komen door je mindset te veranderen van ‘wat zullen ze wel niet van me denken!?’ naar ‘ik ben genoeg’. Je kan leren om net zo tegen jezelf te praten als tegen iemand waar je veel van houdt: warm en begripvol. 

Onthoud: Je bent niet pas waardevol als je iets perfect doet. Ga van perfectionist naar goed-genoegist. Want je bent waardevol en goed genoeg! 

 

Last van perfectionisme en negatieve gedachtes? Check DEZE LINK als je met iemand wilt chatten. Of ga naar www.gripopjedip.nl waar je kunt uitvinden of jouw dip ‘gewoon’ een dipje is of toch meer, zoals een depressie. 

Lees nu deel 1 terug: Depressie en welvaart.
Lees nu deel 2 terug: Depressie en FOMO.

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden