Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
24 februari 2017 Reageer

Schild #3: De 'druk-druk-druk mentaliteit'

Kwetsbaar zijn is ontzettend moedig. Als jij je hart op tafel legt, is er namelijk van alles wat zou kunnen gebeuren zonder dat jij daar nog controle over hebt. We bedenken dan ook allerlei manieren om maar niet kwetsbaar te hoeven zijn: we bouwen een schild tegen kwetsbaarheid. Deze week bespreken we 3 van deze schilden. Het derde schild is ‘de druk-druk-druk mentaliteit’.

Constant druk zijn, wordt ook wel zelfverdoving genoemd. Als er een ooit eens bijeenkomsten voor drukverslaafden worden georganiseerd, mogen er wel hele voetbalstadions afgehuurd worden. Het lijkt alsof we problemen niet onder ogen hoeven te zien als we maar heel druk bezig blijven. Een drukverslaving kan zich op allerlei manieren uiten: zestigurige werkweken en dan thuis je emails nog checken, constant bezig zijn met school, seizoenen lang series staren, elke dag dwangmatig to-do lijstjes afwerken en op de hoogte blijven van alle WhatsApp-groepen waar je in zit, ook als je eigenlijk al wilt slapen.

De ‘druk-druk-druk mentaliteit’ werkt bij iedereen anders. Je kunt namelijk series kijken voor plezier en ter ontspanning, maar je kunt diezelfde series ook kijken om tijdelijk onder je kwetsbaarheid en moeilijke emoties uit te komen. De ‘druk-druk-druk mentaliteit’ is dus niet zozeer afhankelijk van wat je doet, maar meer van waarom je het doet.

Geen ruimte voor emoties
Drukverslaafden zijn vaak bang om het allemaal niet meer onder controle te hebben. Als antwoord hierop proberen ze het leven te controleren door zoveel mogelijk te doen. Dit resulteert in de ‘druk-druk-druk mentaliteit’ waar geen ruimte is voor emoties. Het probleem met emoties verdoven, is dat je niet kan selecteren wat je wel en wat je niet wilt voelen. Als jij door heel druk te zijn de emotie ‘verdriet’ verdooft, verdoof je tegelijkertijd ook ‘blijdschap’, ‘liefde’ en ‘creativiteit’. Als je duistere emoties verdooft, verdoof je ook de lichte.

Hoe leg je dit schild af?
Dit ‘druk-druk-druk schild’ leg je af als je zegt: “Ik stel een grens, dit is genoeg.” Dit kan als je duidelijk krijgt wat je echt belangrijk vindt en wat je vervolgens los wil laten. Zo vindt je niet een betere manier om alle dingen te doen die je voor je gevoel moet doen, maar vindt je een manier om simpelweg minder dingen te doen. Je leert dan niet om ‘ermee te leven’, maar je leert ‘stoppen om ermee te leven’.

Voordat je “dit is genoeg!” kan zeggen, is het belangrijk om te geloven dat je goed genoeg bent, los van wat je wel of niet doet. En daar is grote moed voor nodig.

Herken jij dit schild? En heb jij schild 1 en schild 2 al ontdekt? We vinden het leuk om te horen wat jij vindt van kwetsbaarheid. Je kunt ons altijd appen (0683673700) of mailen (beamredactie @eo.nl)

*Dit artikel is gebaseerd op het boek ‘De kracht van kwetsbaarheid’ van Brené Brown.

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden