Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
25 februari 2017

5 tips om trots kwetsbaar te zijn

Deze week zijn we aan de slag met het omarmen van onze kwetsbaarheden. Het is een pittig thema, want je kwetsbaar opstellen is spannend en voelt vaak als een groot risico. Daarom geven we je vandaag 5 tips om trots kwetsbaar te zijn.

“Het omarmen van je kwetsbaarheid is risky, maar het is niet half zo gevaarlijk als de kansen op liefde, vreugde en geluk aan je voorbij laten gaan. Dat zijn de dingen in het leven die ons het meest kwetsbaar maken.” 
- Brené Brown

1. Accepteer vandaag
Acceptatie lijkt soms wel een toverwoord. Je wordt ermee doodgegooid. Maar dat is niet voor niets. Iedereen wil wel eens iets veranderen in zijn leven. Maar wist je dat je jezelf niet kunt veranderen, voordat je je huidige situatie accepteert? 

Om je kwetsbaarheid te omarmen is het belangrijk om eerst te accepteren wie je bent. Accepteren hoe jij eruitziet, hoe je dagindeling eruitziet of hoe je sociale leven eruitziet, kan best wel eens lastig zijn. Het is goed als je iets wilt veranderen vanuit de wens om te groeien en leven beter te maken. Maar wanneer je dit doet vanuit een negatief zelfbeeld, kun je situatie moeilijk verbeteren. Houd je eraan vast dat de negatieve gedachten over jezelf niet de waarheid zijn.

2. Stop je perfectionisme
De maatschappij is enorm prestatiegericht. We willen presteren op school, op werk of in de sportschool. We vergelijken ons met anderen en hun succesverhalen. Wat de ander heeft bereikt, moet jij ook in 1 stap kunnen. Terwijl aan ieder succesverhaal veel vallen en opstaan voorafgaat. We leggen de lat te hoog voor onszelf. Stop met dat perfectionisme.

Brené Brown zegt dat we onze zelfcompassie moeten vergroten. Dat betekent niet dat je zelfmedelijden moet hebben. Maar dat je kijkt naar jezelf zoals je ook naar anderen kijkt. Wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit of iets vervelends heeft meegemaakt, zeg je ook niet: kom op, verman je, stel je niet zo aan. Maar tegen onszelf zeggen we dat wel. Waarom zouden we zo hard zijn voor onszelf? Wees een beetje realistisch. Jezelf aanmoedigen is goed. Maar blijf wel lief voor jezelf.

3. Durf risico’s te nemen
De meest succesvolle mensen in de wereld nemen vaak de grootste risico’s. Een risico nemen kan soms heel spannend zijn. Wat nou als het verkeerd uitpakt? Zo laten we de kans op mislukking zwaarder wegen, dan de kans op succes. Maar hoe groter het risico, des te groter de blijdschap als het goed uitpakt. Voordat ik onze BEAM-baas Paul vroeg naar de mogelijkheden om freelance redacteur te worden, zei ik eerst een uur lang ‘ik durf niet’. Maar achteraf ben ik alleen maar dankbaar dat ik die drempel over ben gegaan.

Wanneer je een risico neemt, laat je je van je meest kwetsbare kant zien. Daar is moed voor nodig. Maar je hebt lef! En dat waarderen mensen juist. Wees niet bang om te falen, maar heb vertrouwen. 

4. Focus op dankbaarheid
We zijn vaak zo bezig met de dingen die we niet hebben, dat we vergeten wat we wel hebben. Brené Brown legt uit dat we niet selectief onze emoties kunnen uitzetten. Je kunt niet je negatieve emoties -angst, verdriet en teleurstelling- verdoven zonder ook je positieve emoties te verdoven. Wanneer je besluit dat je je verdriet wilt wegdrukken, druk je ook je vreugde weg. Het probleem is echter dat we onze negatieve emoties de boventoon laten voeren. Verleg daarom je focus naar de positieve dingen. Zondag hoorde ik een spreker vertellen over zijn ochtendroutine. Hij is man met veel levenservaring. Maar pas sinds een paar jaar gaat hij echt dankbaar door het leven. Iedere ochtend gaat hij op de rand van zijn bed zitten en zegt hij: ‘Dank U voor deze nieuwe dag, Heer. Help me blij en dankbaar te zijn vandaag’.

5. Neem de tijd
Net als iedere verandering gaat ook kwetsbaarheid niet 1, 2, 3. Gun jezelf de tijd. Jezelf kwetsbaar opstellen is een leerproces. Volgens Brown is spelen en ontspannen een van de belangrijkste stappen in het omarmen van je kwetsbaarheid. Dus in the meantime: dans, zing, lach en probeer niet altijd ‘normaal’ te doen. Durf vrolijk te zijn. Je hoeft je niet altijd in te houden.

Wil je meer over het onderwerp weten? Kijk de TEDxTalk van Brené Brown terug. Of lees haar boek ‘De kracht van kwetsbaarheid’. Tip: je krijgt hem gratis wanneer je donateur wordt van de EO.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden