Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
16 januari 2017

'Moderne-Jezus-Fans' of 'Ik-Doe-Mijn-Ding-Voor-God-Kerkganger'?

Er bestaan verschillende soorten kerkmensen. En dan heb ik het niet over rokjes, vertalingen of muziekinstrumenten. Nee, ik bedoel andere verschillen. De verschillen hoe wij voor God leven. Hieronder beschrijf ik de twee groepen.

De Moderne-Jezus-Fans
Deze zullen altijd met de nieuwste trends mee gaan en geven 100% van hun leven aan Jezus door te evangeliseren. Na een kerkdienst kunnen ze wel dansen uit pure liefde voor God (niet verbaasd opkijken als sommigen dit ook echt doen). De Jesuslovers gaan naar zo veel mogelijk evenementen om maar zo veel mogelijk in Gods aanwezigheid te zijn.

De Ik-Doe-Mijn-Ding-Voor-God-Kerkgangers
Deze zijn iets ingewikkelder. Maar misschien ook helemaal niet. Dit zijn de mensen die God al jaren dienen. Trouwe kinderen van Hem zijn. Met de beide benen op de grond. Ze zijn actief in de kerk en zetten zich in voor alle mensen om zich heen. Deze kerkgangers worden geraakt door Gods liefde waardoor ze bemoedigd worden om elke avond in de Bijbel te lezen. Erg op de voorgrond zullen we ze niet vinden. Ja, heel af en toe om de moderne-Jezus-fans een beetje in toom te houden.

En Jezus..
Ik kan mezelf ook in een hokje proppen. Makkelijk zelfs. Ik hoor bij de moderne-Jezus-fans, en daar ben ik gelukkig mee. Waar ik iets minder gelukkig mee ben, is wat ik hoor onder mijn mede-moderne-jezus-fans. Soms krijg ik het gevoel dat de MJF’s zich beter voelen dan alle andere kerkgangers. Met de reden dat “zij zich tenminste echt inzetten en vooruitgaan”.

Het lijkt een zonde om gewoon je ding te doen voor God, op jouw rustige manier. Begrijp me niet verkeerd, ik zou willen dat iedereen met me mee danst tijdens de kerkdienst, en dat iedereen op pad gaat om te bidden voor mensen. Maar God zet mensen niet voor niets op hun plek.

Waarom hebben we altijd zo veel kritiek? Laten we gewoon eens onvoorwaardelijk liefhebben, zoals we dat leren van de Persoon die ons bij elkaar brengt. Dansend, huilend, biddend, de was doende, studerend, prekend en zwijgend, we zijn allemaal welkom bij de Jezus die we volgen. Ik wil je aanmoedigen om de ander te respecteren en samen voor God te gaan. En wees vooral in alles jezelf. Bij God is zelfs de saaiste christen welkom!

Anne (18) is een fanatieke fan van de Bijbel maar vooral van Jezus en de mensen om haar heen. Volgend jaar wil ze de wijde wereld in, waar een notitieboekje, Bijbel en pen genoeg zal zijn. En haar knuffel natuurlijk.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden