Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
30 december 2016

Een nieuw seizoen?

Het volk Israël viert in het Oude Testament 7 keer avondmaal. Huh? Ja, 7 keer in het Oude Testament. De beroemdste is het Pesachmaal voor de uittocht uit Egypte. Maar nog een aantal keer dus. Zoals de uittocht direct na de maaltijd kwam, was dit 7 keer de ingang van een nieuw seizoen. Nu is het nieuwe jaar net begonnen, begint er daarmee ook een nieuw seizoen voor jou?

Het is de vraag van elke 1 januari, misschien al van de weken ervoor. Natuurlijk eerst weer even rustig aan doen met eten, na die 48 oliebollen moeten er weer een paar kilo vanaf. Wat verlang jij voor het komende jaar? Ga je een nieuw seizoen in met nieuwe uitdagingen? Nou ja, om eerlijk te zijn.. Ik wil elk jaar een nieuw seizoen in, maar wat er nu echt verandert? Ik zit in dezelfde collegezalen als vorig jaar, heb dezelfde vrienden, kerk, werk, studentenvereniging, niets verandert. Maar toch, wat is mijn hartsverlangen voor 2017? Wat is jouw hartsverlangen voor 2017? Belangrijker nog: Ga jij een nieuw seizoen in? Wat zijn Gods plannen voor jou?

Eten heeft een verhaal
Dat is een refrein in de 7 momenten dat het volk avondmaal vierde. Ze gingen naar God toe, riepen om Zijn hulp en leiding. In Exodus 12 gaat het vooraf aan de uittocht, het avondmaal als teken van bevrijding en verlossing, maar ook van zegeningen. In Numeri 9 vieren ze het als teken van het verbond tussen God en Zijn volk. In Jozua 5 staat het voor nieuwe toewijding, in 2 Kronieken 8 voor zegeningen en beloftes en verderop (hoofdstuk 30) voor genezing en vreugde. In  2 Koningen 23 voor reiniging en heiliging en in Ezra 6 voor terugkeer en herstel. Voor vandaag laat ik de uitgebreide uitleg even achterwege en focus ik op wat dit betekent.

Jouw avondmaal?
Vandaag is het nieuwe jaar begonnen. Kies jij ervoor een nieuw seizoen te beginnen? Ja, je kan kiezen. Misschien zit je nu in een dipje of in je toppunt van vreugde, in een alledaagse dag, whatever. Wil ik een nieuw seizoen instappen dan begint dat met het onderzoeken van mijn hartsverlangen. Dat probeer ik altijd af te stemmen met God, in het vertrouwen dat God verlangen in mijn hart kan leggen en dat ik daar ook naar mag luisteren. Het volk vierde altijd avondmaal met een reden, 7 keer aan de start van een nieuw seizoen. Niet elk jaar hoeft een nieuw seizoen te zijn, maar het kan wel, jij kiest.

Wat kies jij? Waar ga jij voor? Heb jij gebroken familiebanden of vriendschappen en verlang je naar herstel? Kies dan voor een seizoen van herstel. Zit je vast, weet je het niet meer en kom je geen stap verder, kies dan voor een seizoen van bevrijding en verlossing, voor een toekomst in vrijheid. Wil je meer op God focussen ga dan voor nieuwe toewijding, voor terugkeer. Kom je tekort, geloof dan in een seizoen van zegeningen (en zie ook de zegeningen die nu al om je heen zijn). Nee, het is niet altijd makkelijk. Ja, je moet er dingen voor offeren, soms voor jou erg waardevolle dingen. Nee, het is niet altijd leuk. Ja, soms lijkt het trekken aan een dood paard of praten tegen een muur. Maar altijd is God trouw, altijd geeft God meer terug. Houd je doel voor ogen en zoek God voortdurend, zo lang als de reis duurt. Zelf heb ik mogen leren en ervaren dat vertrouwen in God altijd wordt beloond. Hoeveel twijfels wij ook nog hebben, God heeft vertrouwen in ons, wij ook in hem? 

Bijbeltijger Arjen (20) studeert bestuurskunde. Zijn grootste droom is dat de overheid en politiek actief gaan bidden. Hij houdt veel van Jezus, familie, vrienden maar ook van jou, mooi mens!

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden