Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
1 september 2016

PLANNEN: hoe vinden jullie het zelf gaan?

Middelbare scholieren kunnen niet plannen, wordt regelmatig beweerd. Iets met het brein dat nog niet helemaal volgroeid is. BEAM vroeg zich af: plannen jullie überhaupt, hoe beoordelen jullie zelf jullie plankunsten en mogen anderen (lees: ouders) zich ermee bemoeien?

Dat deel van de hersenen dat we gebruiken om te plannen en zelfstandig te werken is bij tieners nog volop in ontwikkeling (lees: nog niet klaar), vertelt ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone. Middelbare scholieren zouden van nature geen planners zijn, omdat ze gefocust zijn op de korte termijn. Maar toch wordt er van jongeren verwacht dat ze van 758 verschillende vakken op tijd hun opdrachten en essays inleveren en zich een beetje serieus voorbereiden op al die belangrijke toets. Oh ja, naast alle sporttrainingen, muziekles, catechisatie, social media updates en niet te vergeten de breiclub. Hoe vinden jullie dat plannen zelf gaan? BEAM vroeg het, dit zijn jullie antwoorden: 

Willemijn (17, vwo): “Als ik een opdracht moet maken voor een cijfer en een docent zegt: dit kan je niet de avond van tevoren maken… Dan denk ik: challenge accepted! Ik maak elke opdracht de nacht van tevoren. Op de één of andere manier ga je dan rond twee uur over een soort moeheidsgrens heen, waardoor je klaarwakker bent. Ik tenminste. Als ik per se iets af moet hebben, ga ik for some reason nutteloze dingen leren. Gebarentaal en Hebreeuws enzo. Maar goed: vorig jaar heb ik geen een keer huiswerk gemaakt en toch haalde ik mijn havo diploma.”

Renske (vwo): “Ik plan meestal wel goed, maar soms is m'n mobiel gewoon veel leuker! Ik doe m'n best voor een goede strakke planning die ik ook goed uitvoer en daarna mag ik van mezelf leuke dingen doen. Als er iets leukers tussen komt (zoals een nieuw neefje, ofzo) stop ik graag even met werken. En trouwens: nooooo way dat ik me door anderen laat vertellen wat ik wanneer moet doen!”

Thijmen: “Ik plan niks vooruit en kom er meestal op het laatste moment achter dat ik de volgende dag bijvoorbeeld een belangrijke toets heb. Dan drink ik meestal heel veel koffie en leer ik de hele nacht door. Soms ben ik dan de volgende dag zo moe, dat ik me verslaap en de toets mis…”

Charlotte (17, begint aan opleiding zorg en welzijn niveau 2)
: “Ik ben iemand die alles goed uitschrijft in haar agenda maar er als het erop aan komt niet meer naar omkijkt en alles als nog vergeet.”

Christy
: “Ik schrijf meestal alles in mijn agenda. Maar ik vind het erg vervelend als mijn moeder vraagt of ik nog huiswerk heb. Ik hou het zelf heel goed bij en dan heb ik het gevoel dat ze me niet vertrouwt."

Jelle (16, begint aan opleiding ICT beheer niveau 4): “Nou ik plan alles netjes in! Als ik vervolgens naar m'n planning kijk denk ik: ach ja, kan morgen ook nog wel. Gelukkig heb ik m'n eindexamen gehaald zonder iets te doen. Ben benieuwd hoe het MBO gaat.”

Emer
: “Ik probeer me altijd goed aan planningen te houden en bij te zijn met leren en huiswerk, maar let goed op het woord ‘probeer’. Ik ben namenlijk echt een pro in planningen maken, ze kloppen op de minuut, maar als ik ze uit ga voeren dan verandert die 10 minuten chillen tussendoor in de hele dag YouTube kijken en tja, dan loop ik weer achter. Het is nu de tweede week van school en ik loop al achter met mijn huiswerk, dus ja, ik ben erg goed in proberen, zeg maar.”

Trouwens. Wij kunnen met jullie meepraten. Dit artikel stond eigenlijk gisteren al op de planning...

Hoe is het gesteld met jouw plantalent? Laat het ons weten via WhatsApp: 0683673700 (stuur eerst even BEAM AAN).

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden