Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
4 september 2016

God gaat vast grote dingen doen, later?

Voor Jezus moet het wennen zijn geweest, toen hij aan zijn bediening begon. Hij had dertig jaar lang gewerkt als zoon van een timmerman. Opeens was daar nu het moment dat hij discipelen mocht moest verzamelen en het land rondtrok om te vertellen over het koninkrijk van God. Voordat hij hier überhaupt mee begon, liet hij zich door zijn neef Johannes dopen en besloot hij veertig dagen in de woestijn te verblijven, zonder te eten. In de Bijbel staat dat hij vervuld van de heilige Geest wegtrok van de Jordaan en geleid door de Geest veertig dagen rondzwierf in de woestijn. (Lukas 4: 1)

Misschien begin jij dit jaar ook aan een nieuwe uitdaging: een andere school, hetzelfde jaar nog een keer met nieuwe mensen, van scholier naar student, een tussenjaar, voor het eerst solliciteren. Misschien ben je echt op zoek naar God en kijk je reikhalzend uit naar de volgende fase van je leven waar God vast grootse dingen voor je klaar heeft liggen.                        

Weet je, ik word daar soms heel chagrijnig van. Dat oude(re) mensen tegen jonge mensen zeggen: “Ik ben echt benieuwd naar wat God voor groots met jou in de toekomst gaat doen!” Ze bedoelen het vast super lief en bemoedigend, maar hoezo pas in de toekomst? Ik geloof dat God jou heeft geplaatst waar je nu woont en dat Hij op dit moment al werkt in de relaties die je hebt. Waarom wachten tot je bent getrouwd of een vaste baan hebt voordat je verwacht dat God je kan gebruiken? Dit is Gods plan al, jij bent Gods plan. Nu. Hier.

Ik heb geen idee wat ik volgend jaar ga doen als ik afgestudeerd ben, ik heb geen idee of ik nog tien jaar single blijf of niet, ik heb geen idee waar ik volgend jaar woon en wat ik doe. Maar ik wil geloven dat God op dit moment zijn plannen met mij aan het uitvoeren is, ook als dat lang niet altijd zo voelt. God wacht niet op een betere versie van mezelf, maar gebruikt me hoe ik nu ben en waar ik nu sta. Jezus was dertig jaar timmerman, maar ook in die tijd was hij gehoorzaam aan God en was God al grootse dingen door hem heen aan het doen.                        

Misschien ga je gewoon naar havo 4 of naar het tweede jaar van je studie en voelt het helemaal niet alsof je in een plan van God betrokken bent. Nou, ik geloof van wel. God gebruikt mensen niet omdat ze zo capabel zijn, maar omdat Hij van ze houdt en genadig is. Kijk hier niet overheen terwijl je naar de horizon staat te staren omdat je denkt dat daar ergens het werk van God met jouw leven gaat beginnen. Kijk om je heen. Pak je hamer en spijker op. Doe je ding en doe het zo goed mogelijk. Om met de woorden van Paulus af te sluiten: “Want Hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt.”

Bijbeltijger Wilke Stuij (21) studeert journalistiek en woont op kamers in Tilburg. Ze houdt van bananenmilkshakes en ze houdt van Jezus, maar als ze moét kiezen, zou ze toch voor Jezus gaan. Oja, vanaf morgen loopt ze stage bij BEAM!

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden