Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
11 september 2016 Reageer

Christus’ boodschapper in 2016, hoe ben je dat?

Jezus heeft ons een duidelijk missie gegeven voor dit leven: Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. (Markus 16:15) We mogen dus boodschapper zijn, zoals ze in de tijd van Jezus boodschappers te paard uitzonden om nieuws te verspreiden. Tas al gepakt, klaar om te gaan? Waarschijnlijk werkt het anders in onze tijd: wat leren moderne media ons over het effectief verspreiden van onze boodschap anno 2016?

Het is boeiend om te lezen hoe het evangelie, het Goede Nieuws van Christus, zich verspreidde in die eerste jaren van het christendom. Het Nieuwe Testament staat vol van opmerkingen als ‘het nieuws over hem (=Jezus) verspreidde zich over de gehele streek.’ (Lukas 4:14b) Dat in korte tijd overal gemeentes van Christus opgestart werden, bijvoorbeeld door de reizen van Paulus, laat zien dat de opdracht van Jezus om boodschapper te zijn zeer serieus werd genomen. Groei, en verspreiding van het evangelie stond centraal.

Het Bijbelboek Spreuken illustreert het belang van de boodschapper:

Spreuken 13:17: Een onbetrouwbare bode brengt onheil teweeg, een betrouwbare boodschapper redt. (lees ook Spreuken 25:13)

Spreuken 26:6: Wie een dwaas een boodschap laat bezorgen, brengt zichzelf veel schade toe, hij is als iemand die zijn eigen voeten afhakt.

Hoe kunnen we met deze spreuken in ons achterhoofd tegenwoordig goede boodschappers zijn? We kunnen niet voorbij iemand rennen, schreeuwen ‘er is iemand opgestaan uit de dood en diegene heeft ons met God verzoend!’ en dan snel doorrennen naar de volgende. Er moet ruimte zijn voor uitleg, we zullen vragen moeten beantwoorden, mensen in ons hart laten kijken. Maar wat kunnen we leren van de meest effectieve boodschappers van onze tijd: de media?

Allereerst dacht ik aan de plaats van logo’s in reclamewerk. We hoeven maar het appeltje te zien en we denken aan Apple. Het christelijk geloof heeft logo’s: het kruis, het ichthusvisje, maar ook christelijke muziek. Toon onze logo’s aan de mensen om je heen en kijk wat er gebeurt. Mijn kruiskettinkje heeft al voor vele mooie gesprekken gezorgd.

Ten tweede dacht ik aan de 140 tekens waaruit een tweet maximaal kan bestaan. Wij jonge mensen nemen heel snel hele korte informatie in ons op. Misschien is het een goede voorbereiding om eens in enkele zinnen op te schrijven wat voor jou de kern van je geloof is. Denk eens na over wat het met je zou doen als je zelf niet geloofde en in aanraking zou komen met die enkele zinnen. Zou het je aanspreken, boeien?

Ten derde kwam ik op het belang van een beeld. Enkele foto’s van verdronken vluchtelingen in de Middellandse Zee heb ik nog steeds sterk voor ogen, iets wat een geschreven artikel nooit kan doen. Nu zijn er veel manieren om het christelijk geloof in beelden uit te drukken, maar het sterkste beeld ben jij zelf!
Laat jouw Goede Nieuws niet iets blijven van woorden, maar geef mensen een beeld: jou.

Ik wil je vragen om in dit spoor nog eens verder te denken. Er zijn nog veel meer lessen te leren vanuit de media over onze missie op aarde. Drop hieronder gerust je ideeën!

Bijbeltijger Rob Bergsma (23) is bezig met een master Gemeentepredikant aan de PThU in Groningen. Daarnaast is hij erg actief binnen zijn studentenvereniging Navigators en is hij vaak als gitarist op kerkpodia te vinden. 

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden