Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
13 juni 2016

‘Demonen zijn geen ding, maar een beweging’

“Patiënten geven soms aan dat ze geen psychiatrische ziekte hebben, maar occult belast zijn. Mogelijk door occulte activiteiten van voorouders. Ze komen door die visie echt in de knel.” Docent pastorale theologie, psychiater en redacteur van Journal Psychology & Theology, Eric L. Johnson, pleit voor de ontwikkeling van christelijke psychologie.

In een artikel van het Reformatorisch Dagblad lichten Johnson, theoloog prof. dr. Mart-Jan Paul en filosoof en psychiater prof. Gerrit Glas de standpunten uit. "Veel mensen God zien als een soort therapeut. Een van die gevolgen is dat ze makkelijk denken over (psychische) ziekte en genezing. “God heeft gezegd dat Hij wil genezen, dus als dat niet gebeurt doen wij iets fout. Wat de Bijbel demonen noemt, zijn in werkelijkheid uitingen van hét kwaad. Het is een andere term dan ‘demonen’, maar beschrijft hetzelfde. Ik denk alleen dat ‘het kwaad’ geen ding is, maar een beweging die mensen in de verkeerde richting drijft. Van God vandaan dus.”

De heren in het artikel neigen te zeggen dat Jezus’ opdracht om demonen uit te drijven moet worden gezien als het aansluiten bij hedendaagse kennis en ontwikkelingen. “Doen we dit niet, dan heeft medische en psychiatrische kennis weinig nut.” Johnson pleit voor een wereld waar zowel deze technieken, als geestelijke technieken gebruikt worden. Christenen geloven in Gods genade. Alleen door die genade kunnen Zijn plannen en bedoelingen voor de mens gerealiseerd worden. Dit beeld bepaalt wat je goed en fout vindt, en wat gezond en ongezond. Zo’n denkbeeld heeft veel invloed op de psychologie.”

“Aan de ene kant heb je christenen die hun overtuiging buiten de psychologie proberen te houden. Zij houden zich aan de regels van de moderne psychologie. Aan de andere kant zijn er christenen die alle moderne psychologie verwerpen en zich aan de Bijbel houden. Tussen deze twee uitersten bestaan er christenen die een eigen versie van christelijke psychologie ontwikkelen. Hun uitgangspunt is een christelijke visie op de genezing van de mens. De moderne psychologie maakt geen gebruik van de Bijbel en het bovennatuurlijke. Maar deze groep laat zich niet beperken door die regeltjes. Tegelijkertijd verdiepen zij zich ook in de moderne psychologie. Dit is de christelijke psychologie waar ik voor pleit.”

Wat vinden jullie?

Benieuwd naar het hele interview? Klik dan hier.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden