Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
10 mei 2016 Reageer

'Ik vier Pinksteren eigenlijk niet'

Christa (22) is katholiek en woont in Zwolle. Twee jaar geleden kwam ze tot geloof. BEAM vroeg haar: Hoe kijkt de katholieke kerk naar Pinksteren en de Heilige Geest?

“Ik denk dat het per persoon verschilt hoe ze naar de Heilige Geest kijken. Maar dit geldt niet alleen voor de Heilige Geest. Binnen dezelfde geloofsgemeenschap zijn er ook genoeg mensen die het geloof anders zien en beleven. Ik ben katholiek en geloof in de Heilige Geest. Ik geloof dat hij een helper is en ik voel dat Hij altijd bij mij is, maar iedereen ervaart dat dus weer op een andere manier. Dat is heel erg persoonlijk.”

“Katholieken geloven dus zeker in de Heilige Geest, maar bij ons gaat er eerst iets aan vooraf voordat je de Heilige Geest ontvangt. Wij noemen dat ‘het Vormsel’. Het Vormsel is een sacrament (bepaalde handeling), waarbij je na afloop de Heilige Geest ontvangt. Het sacrament betekent dat een gedoopte de Heilige geest over zich heen krijgt. Het Vormsel begint dus bij je doop. Na de doop doe je Heilige Communie. Letterlijk betekent Communie gemeenschap met het lichaam van Jezus Christus. Tijdens de Heilige Communie nuttig je het lichaam van Jezus Christus in de vorm van brood en wijn. Na deze twee dingen volgt het Vormsel en ontvang je dus de Heilige Geest. De katholieken noemen de Heilige Geest ook wel ‘de God die de bekering in het hart van de mens brengt’.”

Pinksteren
“Toen ik bezig was met de voorbereiden op het Vormsel heb ik geleerd hoe de Heilige geest met Pinksteren over de mensen is gekomen. De leerlingen van Jezus werden toen namelijk letterlijk in vuur en vlam gezet. Het Pinksterverhaal gaat over Jezus, zijn moeder en een hele hoop gelovigen die samen in een huis zitten. Opeens begint het te waaien en horen ze een harde windvlaag. Die windvlaag ziet eruit als een vlam en alle aanwezigen in het huis krijgen een vlammetje boven hun hoofd. Op dat moment worden zij met de Heilige Geest vervuld."

“Pinksteren vier ik eigenlijk niet, ik heb er niet zoveel mee. Vanuit huis heb ik dat nooit meegekregen. Mijn vader is niet gelovig, en ik zelf pas sinds twee jaar. We hebben er thuis gewoon nooit wat mee gedaan. Meestal zit ik rond die tijd ergens op een camping. Sinds ik mijn Vormsel heb gedaan, en dus gevormd ben, sta ik wel meer stil bij Pinksteren dan voor die tijd.”  

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden