Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
18 mei 2016 Reageer

7 tips om goed om te gaan met boosheid

Op boosheid rust vaak nog een taboe, het wordt meestal gezien als een slechte of ongezonde emotie. Boosheid wordt vaak geassocieerd met aso’s of zinloos geweld, terwijl het gewoon een menselijke emotie is waar je op een gezonde manier mee om kunt gaan. Daarom hoef je je ook niet schuldig te voelen als je eens boos bent. Maar hoe ga je er dan mee om?

Het belangrijkste ingrediënt daarvoor is: je boosheid gaan opmerken en erbij stilstaan. Als je woede onder de loep neemt, zal je ontdekken dat er altijd pijn of angst onder ligt. Mensen die chronisch boos zijn, willen vaak de pijn niet voelen. Het is bijvoorbeeld makkelijker om de hele tijd kwaad te zijn op de haantjes uit je klas, dan te voelen hoe je vroeger gekleineerd bent door het populaire jongetje van de school.

Dus stop, sta even stil en denk na voordat je gaat razen of voordat de radartjes in je hoofd stomend gaan draaien. Zelfs in de Bijbel wordt dit advies al gegeven: 'Dwaze mensen worden meteen woedend, maar wijze mensen blijven altijd rustig.' (Spreuken 29:11, BGT)

 

Om inzicht te krijgen in je boosheid, kun je jezelf deze vragen stellen. Je kunt bijvoorbeeld dagelijks stilstaan bij wat je boos maakt, om zo inzicht te krijgen in wat jou triggert en hoe je daarmee om kunt gaan.  

1.     Wat maakte je vandaag het kwaadst? Omschrijf kort wat er gebeurde.

2.     Hoe intens was je boosheid? Geef het een cijfer van 1 tot 10.

3.     Wat waren je gedachten?

4.     Wat voelde je in je lichaam?

5.     Hoe moeilijk was het om je boosheid onder controle te houden? Geef het een cijfer van 1 tot 10.

6.     Wat was je reactie op de boosheid? Kookte het vooral van binnen, of gaf je ook uiting aan de boosheid?

   Zo ja: hoe?

7.     Voelde je spijt? Zo ja, waarover?

8.     Hoe kwam je weer tot bedaren?

 

Als je op deze manier enkele weken hebt bijgehouden wat er in je hoofd gebeurt, is de kans groot dat je patronen kunt gaan ontdekken. Deze vragen helpen daarbij:

9.     Welke dingen maken je het aller kwaadst?

10. Welk patroon is daarin te herkennen?

11. Als deze boosheid vermomde angst of pijn is, waar bestaat die angst of pijn dan uit?

Bron: Psychologie Magazine

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden