Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
4 mei 2016

#2belminutenstilte

Je zit op de bank en je kijkt naar de Dodenherdenking op Nederland 1. Je luistert naar de trompet die langzamerhand naar de twee minuten stilte toewerkt. Zwijgend kijk je voor je uit en denk je aan al die mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gestorven. En dan trilt je telefoon.

Telefoonproviders KPN, Vodafone, T-Mobile en het Comité 4 en 5 mei roepen iedereen via de website 2belminutenstilte.nl op om hun telefoon tijdens de Dodenherdenking niet gewoon op stil te zetten, maar helemaal uit. Matthijs van Kampen van T-Mobile vertelt NOS dat ze het belangrijk vinden dat Nederland écht stilstaat bij de mensen die hun leven gaven voor onze vrijheid. Jan van Kooten van Comité 4 en 5 mei vertelt dat de telefoon in ons dagelijkse leven een dominante rol speelt en dat wanneer je hem uitzet, je beter duidelijk maakt dat je je echt wilt afsluiten tijdens de twee minuten stilte.

Op internet is de discussie inmiddels losgebarsten. Sommigen zeggen dat ze bereikbaar willen zijn, ook tijdens de Dodenherdenking ‘Je zou maar 112 moeten bellen om acht uur’, zegt iemand. Anderen vinden het belachelijk dat er überhaupt een initiatief moet komen en vinden dat ze best zelf kunnen bepalen of ze hun telefoon wel of niet uitzetten. Tot slot zijn er ook mensen die het een mooi initiatief vinden of hun telefoon al jaren tijdens dit moment uitzetten. Op Twitter zegt bijvoorbeeld iemand: ‘Huh, wacht even. Dat #2belminutenStilte is de normaalste zaak van de wereld, niet? Dat doe ik echt al sinds mijn eerste mobieltje..’

Wat doe jij? Uit of aan?

 

Bron: NOS, Twitter

 

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden