Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
3 februari 2016 Reageer

5 tips om stressloos door het leven te gaan

Goede cijfers op school, leren voor dat tentamen, ’s avonds nog een potje sporten en ondertussen je sociale leven op gang houden. Onze generatie is drukker dan ooit. Zelfs zoiets simpels als een potje pindakaas kopen is al lastig, want daar zijn tegenwoordig ook weer 40 smaken en versies van…

Die gevoelens van continu moeten presteren leveren keuzestress en opgekropte, onderhuidse emoties op. Hoe kunnen we daar nu het beste mee omgaan? 5 tips op een rijtje:

1. Verleg je focus naar de ander
Het klinkt misschien gek, maar stress en negatieve emoties kunnen soms tot zelfmedelijden leiden. 'Ik heb problemen, terwijl de anderen een perfect leven hebben' (we weten ook wel dat dat niet waar is, maar toch). In plaats van dan met een bak chips op de bank neer te ploffen, Netflix aan te zetten en jezelf zielig te vinden, is er een veel betere optie: verleg je focus juist naar die ander! Maak een lijst van mensen waarvan je weet dat ze gezelschap of hulp waarderen en zoek ze op. Ga lunchen met een vriend(in), bak een taart voor je oma of help je pa met de tuin doen. Door je op de ander te richten, realiseer je je dat er belangrijkere zaken zijn dan je eigen ‘sores’.

2. Gooi het eruit
Vaak komt stress voort uit relaties. We zitten in onze maag met een vriendschap die niet zo lekker loopt, een klasgenoot die ons niet op waarde schat of een ruzie met onze ouders. Wat dan belangrijk is: gooi het eruit! Ga het gesprek aan met diegene. Toegegeven: vooral voor introverte mensen kan dat spannend zijn. Als die stap te groot is, is het opschrijven van emoties en gedachten ook een goede optie. Opgekropte emoties zijn ongezond; praat of schrijf ze dus van je af.

3. Kom in beweging
Mens sana in corpore sano. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Bewust in het Latijn, want alles wat in het Latijn staat is waar natuurlijk… Maar serieus: het is een feit dat sport en beweging stressverminderend werken. Het verstand op nul en gáán. Sommige mensen gebruiken hun hardlooprondje ook om in alle rust te praten met God. Ook dat is goed voor je hart, dus sla je twee vliegen in één klap!

4. Zoek de natuur op
Niets zo rustgevend als Zijn Schepping. Ga lekker een stuk wandelen door de polder of door het bos. Denk niet: dat is teveel moeite. De natuur is altijd in de buurt. Kijk desnoods een paar minuten naar het bewegen van de wolken. Ook een schitterend schouwspel en zelfs te doen op de heen- of terugweg naar college… (stop dan wel even met lopen, want die lantaarnpaal wijkt niet uit). Haal diep adem en geniet van de schoonheid. De natuur is groots, onze stress dan maar klein.

5. Geef de controle over
Of het nu gaat over school, werk of de liefde: het liefst houden we de touwtjes zelf in handen. We willen alles plannen, want controle hebben en houden geeft een veilig gevoel. Jij bepaalt, niemand anders. Maar hoe wanhopiger we de controle willen houden, hoe meer stress dat oplevert. Als je naar de Bijbel kijkt, is dat niet wat God voor ons wil. Hoe moeilijk het ook is, we moeten God leren vertrouwen. De controle, en al onze plannen, aan Hem geven. Hij zal voor ons zorgen. Bid, geef je stress aan Hem en Hij geeft er een vredig gevoel voor terug.

Bron: Relevant (1), Relevant (2)

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden