Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
13 januari 2016 Reageer

No stress?!?

46% van de jongeren blijft wel eens thuis van school of studie omdat ze het gevoel hebben het niet meer aan te kunnen. Reden genoeg voor BEAM om 10 tekenen van stress op een rij te zetten. En 8 tips om wat chiller te worden.

10 stressalarmbellen

1. Je bent futloos en hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt.

2. Je hebt continu een gejaagd en rusteloos gevoel. Ontspannen gaat steeds moeilijker.

3. Je ademt oppervlakkig en sneller dan acht keer per minuut (test het eens: zet de timer en tel je ademhaling in rustsituatie).

4. Je slaapt slecht of bent na een goede nacht nog steeds moe.

5. Je bent snel geïrriteerd en staat altijd op scherp.

6. Je piekert maar door en kunt dingen niet loslaten.

7. Je bent somberder, onzekerder of angstiger dan normaal.

8. Je hebt de neiging om alsmaar door te blijven gaan.

9. Je dwaalt snel af, kunt niet meer goed plannen, bent vergeetachtiger en maakt meer fouten.

10. Je hebt hoofdpijn, spierpijn, pijn in de rug of in de schouders en je weerstand neemt af, dus ben je vaker ziek. 

Herken je je in enkele van de bovenstaande punten? Dan zijn onderstaande tips speciaal voor jou. 

8 anti-stress tips van gedragstherapeut Grethe

1. Ga een half uur per dag naar buiten.

2. Doe ademhalingsoefeningen. Adem rustig in door je neus en blaas langer uit door je mond (het helpt als je daar een tuutje van maakt).  

3. Maak een weekplanning. Plan ook ontspannende activiteiten in. En sport. Daarvan gaat je hartslag omhoog en kikkert je lijf op. Ben je niet zo’n sporter, pak dan wat vaker de fiets in plaats van de bus of maak een wandeling.

4. Mijd schermpjes voordat je gaat slapen. Ze houden je brein wakker. Een moment stille tijd of contact met medemensen is helpender dan tot diep in de nacht spannende films kijken.

5. Durf aan te kloppen bij mentors. Er zijn trainingen in alle vormen en maten die je kunnen helpen, zoals een cursus tegen faalangst of een training snel leren lezen.

6. Laat die tranen, als ze komen, lekker lopen. Huilen lucht op.

7. Doe iets wat losstaat van je studie of werk. Lees een interessant boek of ga iets fröbelen of bakken. En doe dat eens zonder muziek op de achtergrond. Doe één ding tegelijk.

8. Houd vertrouwen. Als christen reis je soms door de woestijn. Dat betekent niet dat God je heeft verlaten. Hij is erbij.

Grethe van Duijn is naast gedragstherapeut ook filosoof en theoloog, woont in Katwijk met haar man en zes kinderen en houdt van studeren, koken en bakken.

Deze alarmbellen en tips tegen stress stonden eerder in het BEAM Magazine. Wil je meer lezen? Vraag dan vrijblijvend een gratis proefexemplaar aan.

Foto Flickr/Maria C
Bron: TNO, Elsevier, 1Vandaag, ArboNed

Uit onderzoek onder 2500 middelbare scholieren en studenten blijkt dat 87% de prestatiedruk als hoog ervaart. Zes op de tien jongeren heeft elke week één of meerdere keren stress over school-of studiezaken. Verder is 30% van de jongeren wel eens gestrest over hun sociale leven en bijna een kwart over privézaken. En een derde zou een stuk relaxter leven hebben zonder social media.

Een beetje stress kan geen kwaad, want het zorgt ervoor dat je beter presteert. Maar te veel stress is ongezond. Daarom hebben we speciaal voor jou wat stressalarmbellen op een rij gezet. Gaan ze al rinkelen?

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden