Icon--npo Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube
9 oktober 2016 Reageer

Slapend rijk worden

Ik leg mijn hoofd op mijn kussen neer. Als ik morgen wakker word, zal mijn spaarrekening weer gevuld zijn. Daar hoef ik helemaal niks voor te doen. Elke nacht weer overkomt het me. Ik ga rustig lekker slapen en de volgende dag: Bam! Cash. Het komt zo uit de hemel vallen. Nee, ik test geen matrassen en mijn dromen worden ook niet gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Hoe heb ik dat voor elkaar gekregen in een wereld waar rijkdom niet komt aanwaaien?

Op veel momenten lijkt het alsof we zoveel moeten doen voor de mensen om ons heen om te krijgen wat we willen. Je moet hard werken voor je geld en je extra inzetten voor een knipoog. Ook heb ik soms het gevoel dat ik moet werken voor Gods liefde. Ik 'moet' elke dag stille tijd houden, in de kerkband spelen en het liefst ook nog kinderwerk doen. Vaak voel ik me dan schuldig als ik niet genoeg tijd aan God heb besteed en in plaats daarvan weer te druk ben met het updaten van mijn Facebook. Ik vergis me dan in God, want op die momenten denk ik dat hij mij alleen liefheeft als ik goed mijn best doe.

Ik geef het mijn geliefde in zijn slaap

Maar God zegt: 'Ik geef het mijn geliefde in zijn slaap.' God geeft je letterlijk de kans om even niets te doen, om even geen zorgen te hebben. Hij heeft je onvoorwaardelijk lief. Dat betekent dat er geen voorwaarden van hard werken aan verbonden zijn. Al onze zorgen over dingen die we nog 'moeten' doen voor de wereld om ons heen, mogen we 's avonds in zijn hand leggen. ‘Ga maar lekker slapen, lieverd, Ik doe het wel voor je’, zegt God. En de volgende dag word ik wakker met een rijk gevulde liefdespaarrekening. God heeft mij namelijk onvoorwaardelijk liefgehad, de hele nacht door, zonder dat ik er ook maar een hand voor hoefde uit te steken. Dan ben ik weer vervuld met energie en kan ik met een frisse blik de problemen van gisteren tegemoet zien, die 'zichzelf' soms al hebben opgelost.

Als ik slaap, ben ik niet bezig met een zo goed mogelijke Christen te zijn. Ik ben dan helemaal mijzelf en dat is het moment dat God kan gaan werken. Hij brengt mijn ziel tot rust, geeft mij nieuwe kracht en Hij beschermt mij. Dat zijn heel veel onbetaalbare dingen die God mij zomaar elke dag geeft. 

Ik denk dat ik voortaan ook middagdutjes ga doen met zo’n God!
En dutjes tijdens de preek (dat is ook heel geestelijk hoor, meneer de pastor).

Joy (17) is bijbeltijger bij BEAM en is dol op kinderen, schilderen en zingen.

Reacties

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden